Ρωσική Ενίσχυση της Σερβικής Άμυνας

Μεσοπρόθεσμα η Σερβία θα έχει 10 MiG-29 - (c) Σερβική Αεροπορία 

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του Σέρβου πρωθυπουργού A. Vucic στη Μόσχα, στις 21 Δεκεμβρίου 2016, δρομολογήθηκε η ενίσχυση του Σερβικού Στρατού και της Σερβικής Αεροπορίας με άρματα μάχης, οχήματα αναγνώρισης και μαχητικά αεροσκάφη. Επιπλέον συζητήθηκαν οι τομείς ενίσχυσης του οπλοστασίου του Βελιγραδίου μεσοπρόθεσμα.


Έτσι, αποφασίστηκε η μεταβίβαση 30 αρμάτων μάχης T-72 και ισάριθμων οχημάτων BDRM-2. Ανάλογα με τις δημοσιογραφικές αναφορές, τα T-72 αφορούν είτε T-72S ή T-72B3. Σήμερα σε χρήση είναι 212 M-84A και 13 T-72 (57 T-72 είναι αποθηκευμένα). Για τα M-84 υπάρχει πρόθεση εκσυγχρονισμού σε M-84AB1, η οποία όμως έχει για την ώρα αποδώσει μόλις ένα όχημα, το πρωτότυπο του προγράμματος. Τα BDRM-2 προσφέρονται εξοπλισμένα με πυροβόλο των 14,5mm.

Σημαντική επιθυμία είναι η εκχώρηση άδειας για την εγχώρια παραγωγή του πυροβόλου 2A42 των 30mm, που εξοπλίζει τα BMP-2/-3. Το πυροβόλο πρόκειται να εξοπλίσει το τροχοφόρο τεθωρακισμένο όχημα Lazar. Επίσης ζητείται η εγχώρια παραγωγή ρωσικού τύπου φορτηγών οχημάτων.

Τη μερίδα του λέοντος από τη ρωσική ενίσχυση θα λάβει η Σερβική Αεροπορία. Σε πτητική ικανότητα είναι σήμερα τρία MiG-29B και ένα MiG-29UB, ενώ ένα MiG-29B βρίσκεται καθηλωμένο. Όλα τα αεροσκάφη υπέστησαν πρόγραμμα εκσυγχρονισμού την προηγούμενη δεκαετία, κατά το οποίο θεωρείται αρκετά πιθανό πως βελτιώθηκαν οι επιδόσεις και η αξιοπιστία του ραντάρ. Για τον εξοπλισμό τους, υπήρξε συμπληρωματική παράδοση οκτώ βλημάτων BVR R-27R το 2008.

Από τις πρόσφατες συναντήσεις αποφασίστηκε να γίνει δεκτή η προσφορά μεταβίβασης έξι αποθηκευμένων μεταχειρισμένων MiG-29: ενός MiG-29A, τριών MiG-29S και δύο MiG-29UB. Πριν την παράδοσή τους, μαζί με τα υφιστάμενα αεροσκάφη σε υπηρεσία, τα έξι MiG-29 θα αναβαθμιστούν και θα τοποθετηθεί νέο ραντάρ, μάλλον το Zhuk-ME, και θα ανήκουν αισίως στην έκδοση MiG-29SM ή MiG-29SMT. Για τον εξοπλισμό τους συμφωνήθηκε η παραγγελία 32 βλημάτων, ωστόσο, είναι ακόμη άγνωστο ποιους τύπους περιλαμβάνουν. «Εμμονή» της αεροπορίας αποτελεί η προσθήκη σε υπηρεσία του πυραύλου BVR R-77.

Από την αρχή της δεκαετίας του 2010, πρέπει να σημειωθεί, η σερβική πλευρά αναζητούσε την προμήθεια Νέου Μαχητικού για την απόσυρση των γηρασμένων MiG-21. Αρχικά επιδιώχθηκε διαδικασία διαγωνισμού με συμμετοχή των EF-2000, F-16, F/A-18, Gripen, J-10, JF-17, MiG-29, Rafale και Su-30. Σκοπός ήταν η αγορά 12 έως 16 αεροσκαφών. Αργότερα, το ενδιαφέρον εστιάστηκε για έξι MiG-29M/M2 ή Su-30 και κατέληξε σε τέσσερα MiG-29A/S και δύο MiG-29UB. Πριν τη συμφωνία των έξι Fulcrum, η Σερβία ενισχύθηκε το 2010 με έξι αεροσκάφη G-4 Super Galeb από το Μαυροβούνιο. Για τα τελευταία, όπως και τα Orao, έχουν προταθεί εγχώρια προγράμματα εκσυγχρονισμού.

Στο μέτωπο της αντιαεροπορικής άμυνας, σε μια συζήτηση που μετατέθηκε για το 2018, επικρατέστερα να αποκτηθούν φαντάζουν τα Tunguska και Buk. Αρχική προτίμηση υπήρξε για το Pantsir, ίσως όμως το οικονομικό σκέλος να μην επιτρέπει την αγορά του. Η Σερβία, τέλος, εξετάζει την απόκτηση νέων ραντάρ επιτήρησης και τεσσάρων ελικοπτέρων - θεωρητικά γενικής χρήσης Mi-17. Αντίθετα, δεν υπήρξαν νέα για την πρόταση μεταβίβασης ενός μεταφορικού αεροσκάφους An-26.

Συνολικά το κόστος αγοράς και εκσυγχρονισμού των οχημάτων και των μαχητικών θα προσεγγίσει τα €295 εκατ. (έως 235 για τα MiG και 60 για τα οχήματα), ένα χρηματικό ποσό που γράφεται ό, τι θα προκύψει από πόρους του προϋπολογισμού και όχι από σύναψη δανείου.

Σχόλια