ΕΛΛΑΔΑ | 2 - 2014/15

Το παρόν σημείωμα είναι περίληψη των κυριότερων γεγονότων το χρονικό διάστημα 21/1/2015 και 21/7/2015:
 
- Εισαγωγή
Οι επισκέψεις του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Άμυνας στις ΗΠΑ και τη Ρωσική Ομοσπονδία κινούν ποικίλες εξελίξεις σε ζητήματα ενδιαφέροντος για υποστήριξη διαθέσιμου αμυντικού υλικού ή μεταβίβαση νέου από τα αποθέματα των στρατιωτικών δυνάμεων των δύο χωρών. Κατά την επίσκεψη στις ΗΠΑ και τη συνάντησή του με την Αμερικανίδα υφυπουργό άμυνας, στις 20 Μαΐου, ο Υπουργός Άμυνας φέρεται να πρότεινε τη δημιουργία και λειτουργία νατοϊκής αεροπορικής βάσης στην Κάρπαθο. Τέλος, το Υπουργείο Άμυνας ξεκίνησε τις διαβουλεύσεις για την περαιτέρω αναδιοργάνωση του ΕΣ με κλείσιμο στρατιωτικών μονάδων που χαρακτηρίζονται πλεονάζουσες. Οι οποιεσδήποτε, ωστόσο, δραστηριότητες και κινήσεις επηρεάζονται άμεσα από την ολοένα αρνητικότερη τροπή των μακροοικονομικών δεικτών της οικονομίας.

- Έκδοση Λευκής Βίβλου
Το τελευταίο δεκαήμερο Ιανουαρίου δόθηκε στη δημοσιότητα η "Λευκή Βίβλος των Ενόπλων Δυνάμεων 2014 ". Σύμφωνα με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, "μέσα από τα κείμενα της Λευκής Βίβλου, αντιλαμβάνεται κανείς τον τρόπο με τον οποίο η Ελλάς προσεγγίζει τις σύγχρονες προκλήσεις ασφαλείας. Μια προσέγγιση, πανοπτική, με ορθή και ρεαλιστική εκτίμηση της απειλής, με ψυχραιμία, με εμπειρία ".
- Ειδικές Δυνάμεις
Στις 29 Ιουνίου 2015 πραγματοποιήθηκε η τελετή ένταξης στο Πολεμικό Ναυτικό δύο σκαφών ανορθοδόξου πολέμου, εκ των οποίων το ένα ήταν ο "Ωκύαλος". Στην φάση της κατασκευής βρίσκεται το δεύτερο πρωτότυπό του, μεταφέρει ανάρτηση του "Defencenews.gr ". Το νέο σκάφος είναι κατά ένα μέτρο μεγαλύτερο και ικανό να μεταφέρει δέκα άτομα.
- Στρατός Ξηράς
Σε κείμενο της εφημερίδας "Το Παρασκήνιο" που δημοσιεύτηκε στις 25 Απριλίου 2015 και μιλά για πάγωμα των εξοπλιστικών προγραμμάτων, αναγράφονται οι κυριότερες - αναθεωρημένες (;) - απαιτήσεις των τριών Κλάδων. Ο Στρατός Ξηράς ενδιαφέρεται για μεταφορικά ελικόπτερα Blackhawk, μεταφορικά ελικόπτερα Chinook και άρματα μάχης M-1 Abrams. Στο χώρο των τεθωρακισμένων, η γερμανική πλευρά φέρεται ό, τι έχει απορρίψει αίτημα παραχώρησης 120 μεταχειρισμένων Leopard-2A4.
Κατά την επίσκεψη του Υπουργού Εθνικής Άμυνας στη Ρωσία συζητήθηκε η συντήρηση των υφιστάμενων Α/Α συστημάτων ρωσικής προέλευσης και των αντιαρματικών πυραύλων Kornet-E. Παράλληλα, η ρωσική πλευρά θα επιθυμούσε την αναζωπύρωση του προγράμματος απόκτησης 422 ΤΟΜΑ BMP-3, επιθυμία που δεν έχει τεθεί από την ελληνική πλευρά. Σύμφωνα με δημοσίευμα του "On Alert", φαίνεται να υπάρχει εισήγηση για "επανεξέταση παραλαβής μεταχειρισμένων ΤΟΜΑ M2 Bradley από τις ΗΠΑ". Επίσης σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο ΕΣ θέλει 50 BMP-1/ZU-23 και 50 M-113/M-61. Τα συστήματα θα προέλθουν από τροποποίηση υφιστάμενων οχημάτων.
Το ΣΤ' τελωνείο Πειραιά κατέσχεσε 16 θωρακισμένα οχήματα που είχαν προορισμό τη Λιβύη επικαλούμενο την Παράγραφο 9 της Απόφασης 1970/2011 του ΟΗΕ. Οκτώ από τα οχήματα είναι Typhoon GSS-300, κατηγορίας MRAV. To Τyphoon μπορεί να μεταφέρει έως 10 άτομα και να εξοπλιστεί με πολυβόλο 7,62mm ή 12,7mm.
Δίνοντας συνέχεια στο ενδιαφέρον απόκτησης μεταφορικών ελικοπτέρων τύπου Blackhawk για την κάλυψη των αναγκών του ΕΣ, φαίνεται ό, τι υπήρξε αίτημα μεταβίβασης 40 μεταχειρισμένων ελικοπτέρων από τα πλεονάσματα του Αμερικανικού Στρατού κατά τη δεύτερη επίσκεψη του Υπουργού Εθνικής Άμυνας στις ΗΠΑ, το Μάιο. Η μεταβίβαση ελικοπτέρων τύπου Blackhawk από τα αποθέματα του Αμερικανικού Στρατού προς τη διεθνή αγορά έχει εξεταστεί ως ενδεχόμενο από την εταιρία Sikorsky. Σύμφωνα με μία επιλογή, από την ημερομηνία συμφωνίας έως την παραλαβή ενός Blackhawk μπορεί να λάβει χώρα πρόγραμμα ανακαίνισης διάρκειας 12 μηνών.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του "Defence Line", ακόμη συζητήθηκε η αναβάθμιση των διαθέσιμων ΠΕΠ MLRS και η προμήθεια επιπλέον 40 συστημάτων από τα αποθέματα του Αμερικανικού Στρατού και η απόκτηση νέων πυραύλων ATACMS και ρουκετών.
Όπως αναφέρει το περιοδικό "Δούρειος Ίππος", οι Πεζοναύτες αντικατέστησαν τα Ρ/Κ πυροβόλα M-101A1 με Α/Κ πυροβόλα M-109A2/A3GEA1.
Στο κρίσιμο ζήτημα των NH-90, όπως υπογραμμίζει το Υπουργείο Άμυνας, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας συναντήθηκε τη Δευτέρα 15 Ιουνίου 2015 με την Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου του ΥΠΕΘΑ η οποία διενεργεί έλεγχο σε σχέση με την σύμβαση 034Α/2003 (Προμήθεια Ελικοπτέρων ΝΗ-90). Διαπιστώθηκαν τα παρακάτω:
1. Δεν έχει διενεργηθεί ο προβλεπόμενος προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο, σύμφωνα με την κείμενη Ελληνική Νομοθεσία, με συνέπεια την ακυρότητα της σύμβασης.
2. Υφίστανται συμβατικά υλικά και υπηρεσίες οι οποίες δεν υπήχθησαν σε ΦΠΑ, παρότι προβλέπεται ρητώς από την Ελληνική και Ευρωπαϊκή Νομοθεσία.
3. Υφίστανται συμβατικά υλικά αξίας περίπου 40.000.000€ για τα οποία δεν έχει παρασχεθεί η προβλεπόμενη από την σύμβαση διακρατική διασφάλιση ποιότητας.
4. Από τα προβλεπόμενα με βάση τη σύμβαση πρωτόκολλα ποσοτικής και οριστικής παραλαβής, έχουν απαλειφθεί οι σχετικές παράγραφοι που αφορούν στις δοκιμές και στην έναρξη της περιόδου εγγύησης.
5. Για τα 263.009.228€ (40% η προκαταβολή της σύμβασης) τα οποία εισπράχθηκαν από την εταιρεία NH INDUSTRIES το 2003, δεν έχουν προσκομιστεί στο Ελληνικό Κράτος φορολογικά στοιχεία (τιμολόγια κλπ)
6. Μετά τις ανωτέρω διαπιστώσεις έχει δοθεί εντολή για άμεση ερώτηση προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους προκειμένου να γνωμοδοτήσει με σαφήνεια όχι μόνο για τη συνέχιση παραλαβής των υπολοίπων ελικοπτέρων αλλά ακόμα περισσότερο για την νομιμότητα και εγκυρότητα της ίδιας της σύμβασης και τις απορρέουσες από αυτήν συνέπειες.
- Πολεμικό Ναυτικό
Μετά από περίπου έξι χρόνια ακινησίας το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε την επαναφορά και τον εκσυγχρονισμό 4+1 ΑΦΝΣ P-3B. Επιπλέον προχωρεί η προσπάθεια ενίσχυσης του Στόλου με ΤΠΚ, την "Ρίτσος" και τη "Μυκονιός". Την ολοκλήρωση του προγράμματος των υποβρυχίων, με την παράδοση του τελευταίου εντός του 2016, την ενίσχυση του Στόλου με την πέμπτη πυραυλάκατο κλάσης Ρουσσέν και την αναβάθμιση των P-3B επεσήμανε σε δηλώσεις του ο Α/ΓΕΝ. Τα υποβρύχια "Πιπίνος" και "Ωκεανός" θα ενταχθούν σύντομα στο Πολεμικό Ναυτικό, ενώ το "Ματρώζος" προγραμματίζεται να παραλαβεί το φθινόπωρο. Η ναυπήγηση των δύο τελευταίων πυραυλακάτων θα ακολουθήσει αργότερα.
Δίχως επίσημη τελετή καθελκύστηκε στις αρχές Φεβρουαρίου το υποβρύχιο "Ματρώζος", τρίτο υποβρύχιο Type 214 και δεύτερου υποβρυχίου που ναυπηγήθηκε ποτέ στην Ελλάδα. Την ίδια στιγμή διεξάγονται επιτυχείς δοκιμές στα υπόλοιπα τρία Υ/Β υπό παραλαβή. Από το αρχικό πρόγραμμα ναυπήγησης τεσσάρων Type 214 απομένει αισίως η ολοκλήρωση κατασκευής του τελευταίου, για το οποίο όμως απαιτείται γερμανική εταιρική συνδρομή.
Μετά την εκτέλεση προγράμματος ΕΜΖ στο σύνολο των φρεγατών MEKO 200 τα πλοία θα παραμείνουν σε υπηρεσία τουλάχιστον ως το 2035, σύμφωνα με ομιλία εκπροσώπου του Πολεμικού Ναυτικού στο συνέδριο "IQPC Surface Warships 2015" που έγινε στη Γένοβα στις 28 Ιανουαρίου. Στην ομιλία παρουσιάστηκαν οι ελλείψεις, ο ΕΜΖ και η συμμετοχή ή μη των εγχώριων ναυπηγείων. Το κόστος του EMZ θα ανέλθει σε 400 εκατ. Ευρώ ή 457 εκατ. $. Μία από τις υποψήφιες προτάσεις, σύμφωνα με άρθρο της "ΕΑ&Τ", αναμένεται να είναι της Lockheed Martin Canada, που έχει αναλάβει το αντίστοιχο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών MEKO 200 της Νέας Ζηλανδίας.
Το Πολεμικό Ναυτικό θα έχει εντάξει στο οπλοστάσιό του ως το Μάιο του 2019 τα πρώτα Α/Α βλήματα ESSM Block II, σύμφωνα με ανάθεση έργου του αμερικανικού Πενταγώνου ύψους 517,3 εκατ. δολαρίων προς την εταιρία Raytheon. Το συμβόλαιο αναφέρεται στην ανάπτυξη και δοκιμή του όπλου, που στην έκδοση Block I υπηρετεί ήδη στο ΠΝ και τις φρεγάτες MEKO 200HN. Η ελληνική συμμετοχή αφορά το 1,5% της παραγωγής και το 1% του βιομηχανικού έργου. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρία, η εμβέλεια του ESSM είναι 40km. Βασικό γνώρισμα της νέας έκδοσης του ESSM αποτελεί η ενσωμάτωση ενός νέου αισθητήρα διπλής διαμόρφωσης ενεργού / ημιενεργού ραντάρ ώστε να αντιμετωπιστούν οι μεταβαλλόμενες απειλές βλημάτων κατά πλοίων από το 2020 και ύστερα. Τον αισθητήρα αναμένεται ό, τι θα λάβουν και τα ESSM Block I που βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία.
Βελτίωση της υποστήριξης του στόλου φρεγατών τύπου S του ΠΝ θα προσφέρει το πακέτο υλικών από τα HAE, τονίζει κείμενο του "On Alert". Το αναφερόμενο πακέτο είναι ευχάριστα πλούσιο, αναλύει άρθρο του περιοδικού "ΕΑ&Τ ". Στο λιμάνι του Πειραιά πρόσφατα έφθασε το πρώτο τμήμα του. Τα ΗΑΕ είχαν αποκτήσει τη δεκαετία του 1990 δύο φρεγάτες του τύπου από το Ολλανδικό Ναυτικό και πλήθος ανταλλακτικών.
Στα μέσα Φεβρουαρίου υψώθηκε η ελληνική σημαία στην ΤΠΚ "ΡΙΤΣΟΣ", μεταδίδει άρθρο της "ΕΑ&Τ " . Το πλοίο είναι το πέμπτο από συνολικά επτά σκάφη Super Vita που πρόκειται να εξοπλίσουν το ΠΝ. Είχε προηγηθεί την 4 Φεβρουαρίου επισκέψη του Α/ΓΕΝ στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και ενημέρωση για τις εργασίες ναυπήγησης της ΤΠΚ "Ρίτσος" και επισκευής της ΤΠΚ "Μυκονιός". Η πυραυλάκατος "Ρίτσος" πραγματοποιεί "τα τελικά δοκιμαστικά του πλοίου", υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή του το Δ.Σ του Σωματείου Εργαζομένων Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Το Πολεμικό Ναυτικό έχει ξεκινήσει πρόγραμμα αναβάθμισης των εκτοξευτών του αντιπυραυλικού συστήματος RAM που φέρουν τα υφιστάμενα ΤΠΚ τύπου Super Vita, πληροφορεί η "e-Άμυνα". Τα τελευταία τρία σκάφη θα παραδοθούν με την πλέον εξελιγμένη έκδοση του συστήματος. Το RAM Block II είναι αναβάθμιση του σημερινού Block 1/1A. Έχει μεγαλύτερο, πιο δυνατό πυραυλοκινητήρα, δύομισι φορές μεγαλύτερη ευελιξία για ελιγμούς και μιάμισι φορά μεγαλύτερη δραστική εμβέλεια, αλλά και καλύτερες επιδόσεις απέναντι σε πιο σύγχρονα αντιπλοϊκά βλήματα.
Το δρόμο της σύμβασης έχει πάρει το πρόγραμμα αναβάθμισης 4+1 αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3 του Πολεμικού Ναυτικού(ΠΝ) από τις Lockheed Martin, ΕΑΒ και ISI Hellas, καθώς με δημοσίευμα της εφημερίδας "Το Βήμα " το ΚΥΣΕΑ ενέκρινε 450 εκατ. Ευρώ. Η επιλογή του εκσυγχρονισμού των συγκεκριμένων ΑΦΝΣ έχει συναντήσει έντονη κριτική, η οποία έχει αναγκάσει τις αρμόδιες Αρχές να γνωστοποιήσουν τις παραμέτρους που έπαιξαν ρόλο σε αυτήν.
Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας αναφέρει:
1. η συμφωνία για την αναβάθμιση των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P3 είναι διακρατική μέσω FMS
2. απαράβατος όρος της ελληνικής πλευράς ήταν οι εργασίες να γίνουν στην Ελλάδα από ελληνική βιομηχανία
3. η λύση της αναβάθμισης κρίνεται συμφερότερη από την προμήθεια νέων αεροσκαφών για πολλούς λόγους
4. ο χρόνος ζωής των αεροσκαφών παρατείνεται για τουλάχιστον 20 χρόνια
5. υπάρχουν ήδη ανταλλακτικά για τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, εκπαιδευμένο προσωπικό, οργανωμένη μονάδα υποστήριξης
6. είχε προταθεί η προμήθεια παροπλισμένων αεροσκαφών του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, τα οποία όμως χρειάζονταν τις ίδιες εργασίες αναβάθμισης με μεγαλύτερο κόστος ώστε να είναι διαθέσιμα ενώ όλες οι εργασίες θα γίνονταν στις ΗΠΑ και όχι στην Ελλάδα.
7. το ΓΕΝ είχε εισηγηθεί να γίνει επισκευή μέσω FMS και πέρασε ΚΥΣΕΑ από την προηγούμενη κυβέρνηση τον Αύγουστο του 2014.
8. η ίδια συμφωνία προσυπεγράφη και πέρασε ΚΥΣΕΑ με τους ίδιους όρους και την χρηματοδότηση στις 15 Μαρτίου 2015 που ήταν η καταληκτική ημερομηνία
Στην ανακοίνωσή του το Πολεμικό Ναυτικό τονίζει:
1. το υψηλότερο κόστος που θα απαιτούσε η απόκτηση νέων αεροσκάφων με παρόμοιες ικανότητες όπως το P-3
2. το P-3 καλύπτει τις βασικές επιχειρησιακές απαιτήσεις
3. η απόκτηση μεταχειρισμένων P-3C από τις ΗΠΑ θα στερούσε την ανάληψη εγχώριου βιομηχανικού έργου
4. αγορά μεταχειρισμένων P-3 από τρίτη χώρα θα απαιτούσε την έγκριση των ΗΠΑ για τη μεταπώλησή τους
5. υπάρχουν ήδη υποδομές, κατάρτιση, επισκευαστικές δυνατότητες και ανταλλακτικά
6. κατά τις διαπραγματεύσεις επιτεύχθηκε μείωση του κόστους κατά 86 εκατ. $ και το συνολικό κόστος κατανέμεται στην 7ετία 2015-2022.
- Πολεμική Αεροπορία
Παρά την πληθώρα δημοσιευμάτων για προσπάθεια απόκτησης μεταχειρισμένων μαχητικών F-15 προς την ενίσχυση της δύναμης μαχητικών της ΠΑ, το μοναδικό πρόγραμμα που αναφέρθηκε ονομαστικά κατά το ταξίδι του στις ΗΠΑ ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας υπήρξε εκείνο της αναβάθμισης των μαχητικών F-16C/D. Επιπλέον, κατά την επίσκεψή του στη Ρωσία συζητήθηκε η συντήρηση και η συμπλήρωση του αποθέματος πυραύλων των S-300PMU-1. Η ΠΑ φέρεται, τέλος, να θέλει την αναβάθμιση των Mirage 2000EG/BG κατά το παραπάνω δημοσίευμα του "Παρασκηνίου".
Δύο θα είναι οι εταιρίες που θα διεκδικήσουν το πιθανό πρόγραμμα αναβάθμισης των μαχητικών F-16 της ΠΑ, υπογράμμισε σε συνέντευξη τύπου ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin και υπεύθυνος για τα προγράμματα F-16 & F-22 Roderick McLean: η Lockheed Martin και η Boeing. Πράγματι, αυτό επιβεβαίωσε και ο υπεύθυνος αρχιμηχανικός της Boeing για μη προϊόντα της εταιρίας, Paul Cejas, που δήλωσε ό, τι η Boeing έχει κουβεντιάσει με την Πολεμική Αεροπορία σχετικά με τις δυνατότητες αναβάθμισης του μαχητικού F-16, στο πλαίσιο του υπό μελέτη προγράμματος ΕΜΖ του ελληνικού στόλου μαχητικών του τύπου.
Τραγικό δυστύχημα με μαχητικό F-16D Block 50D που συμμετείχε στην αεροπορική άσκηση TLP στο Αλμπαθέτε της Ισπανίας συνέβη στις 26 Ιανουαρίου. Για άγνωστο ακόμη λόγο, κατά την απογείωση το μαχητικό εξετράπη της πορείας του και συνετρίβη στο χώρο που βρίσκονταν σταθμευμένα άλλα αεροσκάφη. Οι δύο χειριστές δεν διασώθηκαν. Στην επίσημη ανακοίνωση της Πολεμικής Αεροπορίας αναφέρεται: "Τη Δευτέρα 26 Ιανουαρίου 2015 και ώρα Ελλάδας 16:16, διθέσιο αεροσκάφος F-16D Block 50 της 111ΠΜ/341Μ, το οποίο συμμετείχε στην 1η Εκπαιδευτική Σειρά Αέρος για το 2015 του Tactical Leadership Programme (TLP), στην Αεροπορική Βάση Los Llanos, στο Albacete της Ισπανίας, συνετρίβη κατά τη διάρκεια της απογείωσης με συνέπεια το θανάσιμο τραυματισμό των δύο (2) Ιπταμένων. Στο δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους κατά την εκτέλεση του καθήκοντος, ο Σμηναγός (Ι) Παναγιώτης Λάσκαρης, 35 ετών, έγγαμος με ένα γιο, με σύνολο ωρών πτήσεως 1.459 εκ των οποίων οι 872 ώρες σε αεροσκάφη F-16 και ο Σμηναγός (Ι) Αθανάσιος Ζάγκας, 31 ετών, έγγαμος με ένα γιο και μία κόρη, με σύνολο ωρών πτήσεως 1.128 εκ των οποίων οι 524 ώρες σε αεροσκάφη F-16. Στην Αεροπορική Βάση Los Llanos, βρίσκεται ομάδα εμπειρογνωμόνων με επικεφαλής τον Αρχηγό της Τακτικής Αεροπορίας, Αντιπτέραρχο (Ι) Χρήστο Βαΐτση. Λόγω ύπαρξης τοξικών - σύνθετων υλικών, η περιοχή του ατυχήματος έχει αποκλειστεί από τις ισπανικές Αρχές και εξειδικευμένο κλιμάκιο της Πολεμικής Αεροπορίας μετέβη με αεροσκάφος C-130, προκειμένου να συνδράμει στην πρόσβαση των επίγειων δυνάμεων στην εν λόγω περιοχή. Το αεροσκάφος που κατέπεσε ήταν το υπ' αριθμ. 93-1084, το οποίο αφίχθη στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 1997 και είχε συμπληρώσει περίπου 4.056 ώρες πτήσεως".
Σύμφωνα με βουλγαρικό δημοσίευμα, μεταξύ των μεταχειρισμένων μαχητικών που εξετάζει η Βουλγαρία βρίσκονται και F-16 της... Πολεμικής Αεροπορίας.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας "Τα Παραπολιτικά", η ρωσική πλευρά επιθυμεί την πώληση στην Ελλάδα πυροσβεστικών αεροσκαφών Be-200, με σκοπό την αντικατάσταση του γηρασμένου στόλου πυροσβεστικών CL-215.
Αναγκαστική προσγείωση πραγματοποίησε στις 17 Ιουλίου πυροσβεστικό αεροσκάφος CL-215 στην περιοχή Φαρακλό Λακωνίας. Οι δύο χειριστές μεταφέρθησαν στο 251 ΓΝΑ για προοληπτικούς λόγους. Το αεροσκάφος, που αργότερα καταστράφηκε, συμμετείχε στην επιχείρηση κατάσβεσης μεγάλης πυρκαγιάς στη Νεάπολη.
Κατά την επίσκεψη του Υπουργού Εθνικής Άμυνας στη Ρωσία συζητήθηκε η συντήρηση των υφιστάμενων A/A συστημάτων ρωσικής προέλευσης και η συμπλήρωση του αποθέματος πυραύλων των S-300PMU-1 της Πολεμικής Αεροπορίας.
Από την Τετάρτη 4 έως την Παρασκευή 13 Μαρτίου 2015, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, η ΝΑΤΟϊκή Αξιολόγηση (CAPEVAL) της 350 Πτέρυγας Κατευθυνομένων Βλημάτων (350ΠΚΒ), στην Αεροπορική Βάση Σέδες, στη Θεσσαλονίκη, από το HQ AIRCOM/TACEVAL Division(Ramstein), ανακοίνωσε η Πολεμική Αεροπορία. Η αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε από κλιμάκιο 115 αξιολογητών. Στο μεταξύ, σύμφωνα με εταιρική ανακοίνωση της Raytheon, θα υπάρξουν πρόσθετες μηχανολογικές εργασίες σε ραντάρ α/α συστήματα Patriot συμμαχικών χωρών μεταξύ των οποίων και της Ελλάδας που θα ολοκληρωθούν τον Ιανουάριο του 2016.
* Παράρτημα Ι: Πολυεθνικά Προγράμματα
Ολοκληρώθηκαν οι δοκιμές του UCAV nEUROn επίδειξης τεχνολογίας επί γαλλικού εδάφους, με το πρωτότυπο να έχει ολοκληρώσει 100 πτήσεις. Ακολουθούν δοκιμές του nEUROn στην στην ΑΒ Decimomannu στη Σαρδηνία της Ιταλίας.
Κατά τη διάρκεια της άσκησης "Capable Logistician 15", η EDA δοκίμασε το μηχανισμό διαμοιρασμού υποστήριξης οπλικών συστημάτων "Sharing of Spare Parts". Στόχος είναι η δυνατότητα παροχής υλικών υποστήριξης σε ειρηνευτικές αποστολές και επιχειρήσεις.
Αν και το 2013 οι χώρες - μέλη της EDA όρισαν τους στόχους της ανάπτυξης συστήματος MEA κατηγορίας MALE, η πρόσφατη συμφωνία των Γαλλίας, Γερμανίας και Ιταλίας περιορίζει στο ελάχιστο την πανευρωπαϊκή συμμετοχή, με την αιτιολογία αποφυγής χρονικών καθυστερήσεων και διαμοιρασμού βιομηχανικού έργου.
Στις 12 Μαρτίου 2015η DGA ανέθεσε στις Airbus Defence & Space και Thales την κατασκευή και εκτόξευση τριών δορυφόρων CERES SIGINT αντί 450 εκατ. Ευρώ. Οι δορυφόροι θα είναι επιχειρησιακοί το 2020. Πέρα από τη Γαλλία, στο πρόγραμμα παίρνουν μέρος Ελλάδα και Σουηδία.
Ο ΕΟΑ (EDA) επιδιώκει την αύξηση των οφελών για αμυντικούς σκοπούς από τη συνεργασία πολιτικών και στρατιωτικών δορυφόρων. Ορίζοντας υλοποιησης το 2016 ή 2017.
Η κατασκευή του τρίτου δορυφόρου του προγράμματος CSO / MUSIS, στο οποίο συμμετέχει η Ελλάδα, επιταγχύνεται ύστερα από την εξέταση χρηματοδότησης από τη γαλλική κυβέρνηση. Την χρηματοδότηση του δορυφόρου θα αναλάβει κατά τα 2/3 η Γερμανία με 210 εκατ Ευρώ. Ο τρίτος δορυφόρος CSO / MUSIS θα εκτοξευθεί το αργότερο εντός του 2021.
Ο επικεφαλής του ΕΟΑ (EDA) συναντήθηκε στις 23/3 με την υπουργό άμυνας της Ολλανδίας για να συζητήσουν τη συνεισφορά της Ολλανδίας σε κοινά ευρωπαϊκά προγράμματα. Υπενθυμίζεται ό, τι οι Ολλανδία, Πολωνία και Νορβηγία έχουν πρόθεση να ξεκινήσουν διαπραγμάτευση προμήθειας κοινού στόλου αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού τύπου A330 MRTT, σε ένα πρόγραμμα που θα μπορούσαν να συμμετάσχουν επιπλέον επτά κράτη, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα. Την ίδια στιγμή, η Πολωνία αναμένεται να κάνει χρήση των 22% ωρών πτήσης του προς απόκτηση κοινού στόλου αεροσκαφών.
Το Βέλγιο σκοπεύει να αποκτήσει έως τρία αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού A330MRTT, το πρώτο μέχρι το 2020 και τα τελευταία δύο ως το 2025. Το κόστος θα ανέλθει σε 280 εκατ. Ευρώ / μονάδα, ενώ πιθανόν σχετίζεται με το πανευρωπαϊκό πρόγραμμα κοινού στόλου ιπτάμενων τάνκερ. Διαφορετικά, θα επιλέξει την ενοικίαση ωρών. Παράλληλα, εξετάζει την απόκτηση συλλογών για μεταφορικά A400M.
Μακροπρόθεσμος στόχος της AirTanker θα μπορούσε να είναι η κατάρτιση των χειριστών Α330 MRTT του πανευρωπαϊκού προγράμματος ιπτάμενων τάνκερ της EDA.
* Παράρτημα ΙΙ: Παραγγελία MIDS JTRS
Η Ελλάδα θα αποκτήσει μη αναφερόμενο αριθμό τερματικών MIDS JTRS στο πλαίσιο ανάθεσης έργου αξίας 478,6 εκατ. $ για λογαριασμό των ΗΠΑ και χωρών του εξωτερικού. Το έργο για τις τελευταίες αντιπροσωπεύει το 1% της συνολικής αξίας του προγράμματος. Το MIDS JTRS βελτιώνει τις δυνατότητες πολεμικών επικοινωνιών, με τη χρήση ήχου, πολυμέσων και δεδομένων με υψηλή αντοχή στις παρεμβολές. Ο ελληνικός φορέας χρήσης του υπό απόκτηση αριθμού τερματικών δεν έχει γνωστοποιηθεί.
 

Σχόλια